Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Nieuwsbrief

BioVille is part of a bigger network:

DronePort
Sector: Drone-industrie www.droneport.eu
BioVille
Sector: Health & Care sector www.bioville.be
Corda Incubator
Sector: Technologie- en servicessector www.cordacampus.com
C-mine Crib
Sector: Creatieve en innovatieve business www.c-minecrib.be
IncubaThor
Sector: Smart energy www.incubathor.be
Greenville
Sector: Circulaire economie www.greenville.be
Agropolis
Sector: Land- en tuinbouw www.agropolis-kinrooi.be

Van 3D-handleiding tot onderhoud op afstand: de slimme bril verovert de werkvloer

Naar overzicht

Het Expertisecentrum voor Digitale Media (EDM) van de Universiteit Hasselt laat in de VLAIO Proeftuin ‘AR/MR in labo- en procesomgevingen’ samen met Flanders Make, Flanders’ FOOD, Howest en BioVille zien wat de mogelijkheden zijn van Virtual, Augmented en Mixed Reality voor productieomgevingen en bedrijven. Maar wat is het en vooral, wat kan je er mee doen?

Bij Virtual Reality (VR) plaatst een VR-bril een beeldscherm voor je ogen zodat je enkel een virtuele 3D wereld ziet. Augmented Reality (AR) voegt via je smartphone of AR-bril iets toe aan de omgeving die je ziet, dat kan het weerbericht zijn, maar ook instructies of afbeeldingen. Bij Mixed Reality (MR) worden digitale 3D-objecten geprojecteerd in de omgeving waar je staat en is er ook interactie mogelijk met deze objecten.

Deze virtuele technologieën worden steeds beter en veroveren stilaan de werkvloer. “EDM startte dertig jaar geleden al met de eerste experimenten met VR-brillen, het is dus zeker geen nieuwe technologie. Toch bleef de grote doorbraak lang uit, en beperkte het zich vooral tot de gaming industrie. Maar vandaag zien we dat steeds meer bedrijven mee op de kar springen. Van klassieke maakbedrijven tot de biotech-, farma- en agrovoedingsindustrie”, vertelt professor en projectleider Fabian Di Fiore (EDM UHasselt).

VR, AR en MR zijn handige technologieën om productieomgevingen in goede banen te leiden of om nieuwe medewerkers op te leiden. “Maar veel bedrijven weten niet goed waar ze moeten beginnen en zoeken neutrale informatie. Die bedrijven komen dan bij de proeftuin terecht, waar we via een aantal prototypes kunnen tonen wat er allemaal mogelijk is. Van daaruit kunnen we de bedrijven doorverwijzen naar een commercieel aanbod. Vraagt het project toch nog meer onderzoek of is het erg complex, dan zetten we een samenwerking op met een van de kennisinstellingen in de proeftuin”, vertelt business developer Mieke Haesen (EDM UHasselt).

Ikea-kast

Van procesoperatoren en onderhoudstechniekers tot laboranten of de schoonmaakploeg. Voor elke job bestaat er wel een toepassing. “Zo hebben we voor de maakindustrie een MR-applicatie ontwikkeld die met interactieve hologrammen en werkinstructies toont hoe een machine moet worden geassembleerd. Zoals wij een Ikea-kast in elkaar steken, maar dan zonder papieren handleiding”, vertelt professor Di Fiore.

Remote assistance of hulp op afstand (zie video, nvdr.) is een andere toepassing waar veel vraag naar is. “Via AR kan een onderhoudstechnieker meekijken of het probleem vanop afstand op te lossen valt, voordat hij de verplaatsing maakt die misschien niet nodig was”, legt Di Fiore uit.

Onderzoeker Jeroen Ceyssens ontwikkelde enkele van deze prototypes, waaronder ook een AR-toepassing waarbij een schoonmaker of schilder in realtime feedback krijgt. “Het is een toepassing die vooral ingezet wordt bij het leren schoonmaken van een cleanroom, die kraaknet en stofvrij moet zijn. Via deze toepassing ziet de schoonmaker in realtime onder meer of de kamer op de juiste manier is schoongeveegd en wanneer de mop te vuil is en moet worden gespoeld. De medewerker krijgt onmiddellijk feedback en kan daardoor direct bijsturen. Ook voor schilders kan dit een handige tool zijn.”

Onderwijs

Ook opleidingscentra en interimkantoren investeren in virtuele technologie. “Bedrijven moeten vaak beroep doen op zij-instromers om de vacatures in te vullen. Om hen te trainen, zijn deze toepassingen uitermate geschikt. Zo hebben we voor de voedingsindustrie een VR-tool gebouwd die een virtuele basisopleiding geeft over hygiëne en veiligheid of je leert hoe je omgaat met een metaaldetector”, zegt professor Di Fiore. “Maar ook binnen het onderwijs liggen op dat vlak kansen. Zo passen we dit weldra intern toe aan de UHasselt in de ingenieursopleiding nucleaire technologie, waar de studenten op die manier leren hoe ze een radioactief voorwerp kunnen ontmantelen.”

Bron: HBvL

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.